أخر الاخبار

ما هو الفرق بين ال shop drawings و ال as built drawings ؟


ال shop drawings و ال as built drawings لا يخلو منهم اي مشروع ، لأنهم ضروريين جدا سواء في تنفيذ الأعمال أو في التشغيل و الصيانة ، خلينا نعرف ايه الفرق بينهم كدة ببساطة .

 ال shop drawings أو الرسومات التنفيذية : 

هي لوحات يقوم بإعدادها مهندس المكتب الفني لشركة المقاولات ، الاسباب : 
  • سبب فني الا و هو أن الرسومات التصميمية المعدة من المصمم تفتقر الي العديد من التفاصيل اللازمة للتنفيذ .
  • السبب التاني سبب تعاقدي  في أي عقد هتلاقي بند ، ان ماينفعش تنفذ أي أعمال بدون رسومات تنفيذية معتمدة من الاستشاري 

حد هيجي يقولي ممكن الشغل يتنفذ من غير shop drawing  ؟أقوله اه ينفع ، بس دة كدة هيخالف البند التعاقدي اللي تم ذكره سابقا .

رسومات ال As built أو اللوحات كما تم تنفيذ الأعمال علي الطبيعة .

طبعا الرسومات التنفيذية مش دستور ، وارد أن ظروف الموقع تفرض علي مهندس التنفيذ أنه ينفذ الشغل مختلف اختلاف طفيف عن ال shop drawings لاكتر من سبب أهمهم طبقا لظروف الموقع ، أو تيسيرا عليه في تنفيذ الشغل . أو نتيجة تعديل طلبه المالك أو الاستشاري و هو بيستلم الأعمال .

المفترض أن مهندس التنفيذ بيسلم الشغل عن طريق مستند اسمه inspection request (طلب استلام اعمال) . و بيكون من ضمن مرفقاته لوحة A3 من الرسومات التنفيذية المعتمدة (اللي بناءا عليها هو نفذ الشغل) . فلو اتعدل اي شئ في الموقع للأسباب اللي ذكرناها ،  بيتم توقيعها manually علي اللوحة المرفقة في ال inspection request ، اللوحة دي بتوصل لمهندس المكتب الفني بناءا عليها بيعمل ال as built .

يعني باختصار  ال as built drawings هي نفسها ال shop drawings مالم يحدث أي تغيير في الموقع عن ال shop drawings ، والهدف من رسومات ال as built  
  • سبب تعاقدي لأنها من ضمن مستندات تسليم المشروع handing over documents ، اللي بناءا عليها المالك يقدر يعمل operation و maintenance للمشروع 

مقالات ذات صلة