أخر الاخبار

تأسيس الشركات ذات المسئولية المحدودة

تأسيس الشركات ذات المسئولية المحدودة| بريمو هندسة

الحمدلله تم تأسيس الشركة وبعد النزول بنفسي لتأسيس الشركة (خلال 3 أيام عمل فقط) - استفد جداً ببعض المعلومات المهمه - قلت الخصها لكم في 15 نقطه سريعاً

بخصوص "شهاده بإسم مراقب حسابات الشركة"

دي لازم تكون مختومة من المحاسب القانوني ، لو معاك شهادة من نفس المحاسب بس لشركة اخري - مش هنفع تستخدمها لتأسيس الشركة الجديدة

تم مقابلة محامي فى هيئة الاستثمار بصلاح سالم وعرض علي كل الاوراق مختومه (شهادة مراقب لحسابات الشركة - كارنيه محامي مختوم) مقابل مبلغ كويس. (لمن يريد رقمه او اسمه يتواصل معي)

الهيئة اعلنت انها لغت معاينة العنوان (مقر الشركة)
لكن انتبه عند كتابة عنوان الشركة لانه عند تغيره هتدفع فلوس تاني اكنك بتأسس من أول وجديد (سواء تعديل عنوان أو نشاط أو غيره)


بخصوص رأس المال (لو بتأسس شركه ذات مسئولية محدوده) 

مش لازم يكون عندك حساب بنكي باسم الشركه ولا لازم تدفع الراس المال اللي عايز تكتبه في السجل التجاري بتاعك لكن انتبه ان الرسوم اللي هتدفعها فى التأسيس هتكون اغلبها مبنية على رأس المال - نسب من رأس المال.

خلي بالك من وصلات الرسوم اللي دفعتها فى الخزنه كويس جداً - وصورها نسخها (ان شالله بموبايلك) وخلي بالك اصل الوصلات لو ضاع عتدفع الرسوم من جديد (حصلت مع واحد امامي).

شباك التأسيس بيكون زحمه جداً - حاول تصحي بدري وتكون هناك قبل 8 الصبح عشان تخلص كل امورك بدري وتاخد رقم اول ما تروح او تكتب اسمك في الورقه.
  • صور بطاقتك وبطاقة شركائك على الأقل 10 صور واضحين.
  • متنساش تاخد معاك فايل كبير تجمع فيه ورقك كله - الورق اللي هتاخده معاك واللي هتستلمه من هناك.
  • خلي معاك فلوس كاش وفيزا.

في فرع في صلاح سالم لو بتأسس شركتك في القاهره المعادي حلوان القاهره الجديد - فرع اكتوبر عند مول مصر لباقي المناطق من اول الدقي المهندين الجيزه اكتوبر زايد.

لما تستلم العقد اول مره عشان تراجع عليه وتمضي عليه - متمضيش عليه قبل ما تتأكد من البيانات دي كويس انها صحيحه ومكتوبه كويس (اسم الشركه -نوع الكيان - النشاط - العنوان راس المال - حق الادارة والتوقيع) ودول بيبقوا في اول صفحتين تلاته باقي الصفحات بتبقي بنود ستامبه مش ضروري تراجع لكن ممكن تقراها براحتك.

ممكن تحس ان الموضوع صعب وتخاف تروح لوحدك - صدقني الموضوع سهل جداً بس محتاج تركيز وثقه في النفس - صلي الفجر وتوكل على الله وربنا يوفقك وييسر لك كل امورك

  • متنساش ان الموظفين عليهم ضغط كبير - حاول تدخل على كل موظف بابتسامه وطاقه ايجابيه
  • متتكسفش تسال كتير - لان الغلطه او المعلومه اللي مش هتسال فيها ممكن تاخرك كتير في التاسيس.
  • لما تستلم العقد مختوم - هتستلم 3 نسخ (العقد الاصلي - صوره طبق الاصل - صوره للنشر في الصحيفه)
  • صور الصوره اللي مكتوب عليها (صورة طبق الاصل) 3 نسخ (نسخه للسجل - نسخه للضرايب وخلي نسخه معاك)

بعتذر ان كان في خطأ او معلومه ناقصه - ارجو اي حد مختص يبلغني للتعديل ان وجد في كلامي خطأ او معلومه ناقصه - انا كتبت كل ما استفدته والخطوات اللي اتبعتها فقط - كنت قاري شويه عن نوع الشركات وخطوات التأسيس وكنت كاتبها - لكن ده ميغنيش عن استشارة محامي تأسيس مختص - لان لكل نوع شركه تفاصيل مختلفه واعتقد الافضل تستشير مختص قبل الذهاب للتأسيس - او توكل محامي.

مقالات ذات صلة