القائمة الرئيسية

الصفحات

نصائح لطلاب اولي ابتدائي لمستقبل باهر ومشرق وسلوكيات خاطئة لبعض الامهات والاباء اتجاه ابنائهم في الصف الاول

نصائح لطلاب اولي ابتدائي لمستقبل باهر ومشرق وسلوكيات خاطئة لبعض الامهات والاباء اتجاه ابنائهم في الصف الاول

نصائح لطلاب اولي ابتدائي لمستقبل باهر ومشرق


انت كأب وانت كأم دوركوا أكبر مما تتخيلون وهتتحاسبوا أمام الله علي تربيتكم لأولادكم ،كأب مش مهمتك تجيب فلوس وتشتغل وتنسي اطفالك فين او عاملين ايه او تحرم الاطفال وهما صغيرين بحجة انك بتحوشلهم لمستقبلهم، وانت كأم مش دورك البيت ولو بتشتغلي عمرك ما تفتكري ان الشغل يقدر يبعدك عن هدفك الاسمي وهو انك تربي جيل عظيم،


الاطفال مسئولية الأب والأم في نفس الوقت تنبيه سريع وعمره ما هيكون الاخير

1- الشارع مش مكان يظل فيه ابنك اوبنتك لساعات وعلي رأي المثل "الشارع عمره ما ربي عيل " ،


2- تصرفات كتييرة غلط اتربي  عليها ابائنا وامهاتنا ، والغلط الاكبر انهم بيربوا اطفالهم بنفس الطريقة الي اتربوا بيها  بدون حكمة وتقدير لتقلبات العصر والتكنولوجيا الحديثة والسرعة الي موجودة يوم بعد يوم.


3- للاسف اباء وامهات كتيير بتستخدم التكنولوجيا غلط ،يعني اب يكون في الخارج طول النهار ويأتي من الشغل او من الخارج مش المفروض يشوف الاولاد محتاجين ايه؟! او بيزاكروا ايه؟! او بيعملوا ايه؟! او هما فين من اساسه؟! وغالبا بيكونوا في الشارع بيلعبوا او بيتشاجروا ، واول حاجه ممكن يسأل عليها هؤلاء الأباء هو الأكل فين؟! 

سلوكيات خاطئة لبعض الامهات والاباء اتجاه ابنائهم في الصف الاول

او ان الاب يبدا يتفرج علي الاخبار زي كل يوم ويقلب في المواضيع التلفزيونية او يشاهد نفس الخبر ولكن بموزعيين مختلفيين شويه نجيب احمد موسي وشويه عمرو اديب وشويه معرفش مين ونجبر الاطفال انها تشاهد ما نشاهده ،فمثل هذه الافعال تفسد للأطفال عقولهم في مرحلة الصغر


وايضا ان ام تفتح التلفزيون ومتابعه المسلسل الفلاني او البرنامج الفلاني وتستمر في تضييع الساعات وما بين ذلك يجلس الطفل مع الاب تارة وتارة اخري مع امه لمشاهده المسلسلات وتارة اخري يقضيها في الشارع حتي عندما يتم استخدام الانترنت فيستخدمونها في اشياء تافهه ،هل هكذا نستخدم التكنولوجيا 


للأسف بيتعلموا بتقليد الاب او الام وليس ما يقولونه له وللاسف بمثل هذه الاشياء نجعل الاطفال غير مدركين للوقت وقيمة الوقت وتكون حياتهم عاديه يكبرون ويسيرون مثلهم ولا يضيفوا شيئا للمجتمع ،فمن الضروري تعليمهم منذ الصغر بقدر ما نقدر

اقرأ ايضا علي موقع بريمو هندسة
أهم 6 نصائح صحية وغذائية لطلاب وطالبات المدارس - ارشادات صحية للاطفال

اضرار دهون اللحمة الضاني وعلاقته بمرضي القلب واعراض النقرس بريمو هندسة

معلومات عن وزارة السياحة والآثار المصرية وجهود وزارة السياحة في الحفاظ علي الاثار الفرعونية وأهم افضل المعالم الأثرية

اهمية المعادلات التفاضلية في حياتنا اليومية واهم تطبيقات المعادلات التفاضلية في الفيزياء والهندسة

6 نصائح طبية غريبة للعناية بالصحة - نصائح عن الصحة العامة ارشادات صحية

تعليقات