مصروفات كلية العلوم الطبية التطبيقية لعام 2018-2019 لجامعة فاروس وجامعة مصر للعلوم التكنولوجيا وجامعة 6 اكتوبر وازمة النقابة

    كلية علوم طبية تطبيقية بتكون في الحكومة مرحلة اولي بين علاج طبيعيPhysical therapy وبيطري veterinary وبتكون اقل من علاج طبيعي بنص درجة في المنوفية Monoufia او بني سويف .


     وفي الجامعات الخاصه عاملين الحد الادني 70%  والحد الادني ده لتقديم الملف فقط وده بيكون سبوبة بتكسب منه الجامعات الخاصة Private Universities علشان الملف بفلوس وعلشان بيتعملك تنسيق داخلي Internal format غالبا مابيقلش عن 85% وساعات ازيد  عندك مثلا كلية العلوم الطبية والتطبيقية جامعة 6 اكتوبر بتكون في رينج 87% وكلية العلوم الطبية والتطبيقية جامعة مصر في رينج 90% والي بيقل عن 85% هيا جامعة فاروس ,فلو مجموعك اقل من 85% وعاوزه علوم طبية وتطبيقية قدمي في فاروس احسن لان اكتوبر ومصر التنسيق الداخلى اعلى من 85 فاروس اللى بتقبل اقل لان مصاريفها اعلى فدايما تنسيقها اقل في كل الكليات .

حقوق الصورة  : https://pixabay.com/en/chemist-laboratory-periodic-system-3014142/

مصروفات كلية العلوم التطبيقية في الجامعات الجامعات الخاصة 2018-2019


  • مصروفات كلية العلوم الطبية التطبيقية  جامعة 6 اكتوبر 29550

  • مصروفات كلية العلوم الطبية التطبيقية  جامعة مصر 24 الف جنية والتنسيق الداخلي  السنه ديه 91%




  • مصروفات كلية العلوم الطبية التطبيقية  جامعة فاروس للمصريين والفلسطنيين 50,100 تُدفع على ترمين كل ترم 25,050 بالإضافة الى مصروفات اضافية  4100 تُدفع في السنة الأولى فقط. و الحد الادنى minimum للتقديم و ليس القبول 70% و اولوية القول للأعلى مجموعا.  كلية العلوم الطبية التطبيقية متاح بها قسم الاجهزة الطبية فقط و لن يتاح بها اي قسم اخر و للتقديم يجب ان يكون المجموع 89% او اكثر.



ازمة نقابة الاطباء ونقابة اخصائين العلوم الطبية


  • وبسبب المشاكل الكتييير بين نقابة الاطباء ونقابة اخصائين العلوم الطبية 
  • -تم غلق كلية العلوم الطبية بالمنوفية و بني سويف في وجه الدفعات الجديدة و حذفهما من التنسيق الحكومي Government coordination  والسبب ( نزاع على مسمى خريجها أخصائي specialist كما هو موجود بلائحة الكلية أو تقني Technical كما تريده نقابة الأطباء Doctors Syndicate ) ؟!!!!!!!.


  • وفيه اقسام موقوفه السنادي2018-2019 في الجامعات الخاصة Private Universities زي مثلا مفيش الا قسم الاجهزة الطبية فقط في جامعة فاروس .


  • والاقسام مش هتخليها موقوفه علي طول لان بالفعل فيه طلبه اتخصصوا فى الاقسام دى اصلا خلاص وهما دلوقتى فى 2 و 3 و 4 او 5 امتياز الموضوع كله ان فيه اجتماع مع الوزير فقالهم يسيبوا بس القسمين اللى عليهم اعتراض بدون وجه حق من نقابه الاطباء Doctors Syndicate ودا لحد الاجتماع اللى قريب اصلا وكدا كدا مش هيفرق مع اللى بيقدم جديد لانه مش هيتخصص السنادى دا لسه لما يروح 2 الترم التانى second term هيتخصص فهيكون الاجتماع  meeting خلص وكل حاجه خلاص والاقسام بشكل فعلى عملى على ارض الواقعReal Life شغاله.



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-